Centrum Lelystad en Gemeente Lelystad door mystery guest beoordeeld op klantvriendelijkheid

Op initiatief van GOL Lelystad, in Lelystad, in samenwerking met MEE Samen en Hersenstichting Nederland, is er op dinsdag 4 juli een klein onderzoek uitgevoerd naar de omgang van winkelpersoneel met mensen met een beperking. Het doel: Nagaan of klanten met een zichtbare of onzichtbare beperking net zo te woord worden gestaan als klanten zonder beperking.

Mensen met een zichtbare of onzichtbare beperking zijn, net als mensen zonder een beperking, ook kopers en hebben recht op gelijke behandeling, aandacht en advies. Op dinsdag 4 juli zijn daarom verschillende soorten winkels in het centrum van Lelystad en Gemeente Lelystad door een mystery guest (acteur Richard Boer) bezocht, die speelde dat hij niet-aangeboren hersenletsel (NAH) had. Hij testte de reacties van het winkelpersoneel op zijn “beperking”.

Medewerkers van het GOL en MEE Samen observeerden de reacties. Daarna gingen zij de winkel in en gaven zij feedback over wat zij gezien hebben. De winkels die het goed deden kregen een sticker op de voordeur met de tekst ‘Behulpzaam personeel zoals het hoort’.

“Het leek of iedereen wist dat ik kwam”, reageert mystery guest Richard Boer. “In mijn rol ervaarde ik alleen maar empathie, geduld, begrip en hulpvaardigheid. Slechts bij 1 winkel had de medewerker niet in de gaten dat ik niets van hun verhaal begreep vanwege mijn ‘niet-aangeboren hersenletsel’. Het personeel van Gemeente Lelystad en de geteste winkels in het centrum van Lelystad krijgen van mij een pluim.”

Logo Stichting GOL, voor mensen met een beperking