Meedoen met een Handicap

Startsein campagne ‘meedoen met een handicap’ op Horecava
Tijdens Horecava 2017, dé vakbeurs voor horecaondernemers, gaf staatssecretaris Van Rijn het startsein voor de campagne ‘Meedoen met een handicap’. De campagne is gelanceerd door de Rijksoverheid om bekendheid te geven aan het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap of een chronische ziekte.

Gevolgen voor de horeca
Dit verdrag heeft ook voor de horeca gevolgen, want in principe moet je, als mens met een beperking toegang kunnen krijgen tot een bedrijf. Wat betekent dit precies voor ondernemers? Koninklijke Horeca Nederland legt het uit:
Alle ondernemers moeten hun bedrijf geleidelijk toegankelijk maken voor mensen met een beperking. Wanneer een persoon met een handicap verzoekt om een eenvoudige maatregel te treffen in verband met toegankelijkheid, moet de ondernemer daarmee instemmen, tenzij dat voor hem of het bedrijf ‘onevenredig belastend’ is.

Wat betekent dit voor jou als klant met een beperking?
Je kan met de ondernemer in overleg over een eenvoudige maatregel, zodat je toegang hebt tot de horecagelegenheid van je keuze. Als doeltreffende maatregelen om de toegankelijkheid te bevorderen gelden bijvoorbeeld: het voorlezen van het menu, de aanschaf van een drempelhulp en de assistentiehond. De ondernemer moet de hond toelaten!

Onredelijk verzoek
Het kan gebeuren dat je een, in jouw ogen redelijk verzoek doet om een doeltreffende maatregel te treffen, terwijl de ondernemer vindt dat het verzoek onredelijk is.
Wanneer jullie er in overleg niet uitkomen, kan je terecht bij verschillende partijen:

  • Antidiscriminatiebureau
  • Nationale Ombudsman
  • Klachtencommissies
  • Nationale Zorgnummer
  • College voor de rechten van de mens
  • De Rechter

De bewijslast ligt bij de ondernemer, dat wil zeggen: de ondernemer moet aan kunnen tonen dat de door jou verzochte maatregel onevenredig belastend is.

Social media
Wanneer je botweg geweigerd wordt, laat je dan niet intimideren, blijf kalm, maar sta wel op je strepen. Geen enkel bedrijf vindt het leuk om op social media in een kwaad daglicht te worden gesteld.
Maikel Bader en Geert Schoormans wilden samen met hun geleidehonden een broodje eten bij Burger King Bijlmer Arena in Amsterdam. Zij werden niet toegelaten. Toen ze weigerde het pand te verlaten, omdat assistentiehonden immers niet meer geweigerd mogen worden, belde de bedrijfsleider de politie. Die liet weten dat Maikel en Geert in hun recht stonden. Zelfs toen nog verzocht de bedrijfsleider hen hun broodje buiten op de eten, of ergens in de zaak waar geen mensen in de buurt zaten. Maikel en Geert zetten hun verhaal op facebook en Burger King reageerde met de mededeling dat dit nooit had mogen gebeuren en dat ze de zaak zouden onderzoeken.

Gewoon gelijk
Ieder(In) heeft de website gewoongelijk.nl online gebracht. Hierop vind je een schat aan nuttige informatie over het VN-verdrag en wat je ermee kunt doen.

Je kunt reageren via onze contactpagina