bijlage03

Het valt wethouder Rentenaar nog niet mee

Stel je zit in een rolstoel, bent slecht ter been of je kan niet (goed) zien en je wilt zelfstandig met het openbaar vervoer; kan dat dan? Hoewel er wetgeving in ontwikkeling is die dit mogelijk moet maken, zijn er nog veel praktische drempels waar men tegen aanloopt. Om hiervan bewust te worden ging wethouder Ed Rentenaar met het Georganiseerd Overleg Lelystad (GOL) op pad.

 

Op donderdag 6 november jl. heeft wethouder Ed Rentenaar aan den lijve ondervonden, hoe het is om geblinddoekt vanaf het Stationsplein naar het perron van de trein op de eerste verdieping te lopen. Op het Stationsplein is het druk en er klinken veel geluiden, maar erger nog; je ziet niets. Mensen met een visuele beperking hebben daarom veel steun aan geleidelijnen. Dit zijn de stoeptegels met reliëf, die je kunt voelen met je voeten en/of met je blindengeleidestok. Kees Reijman, zelf slechtziend, zegt: “Op het Stationsplein weet ik niet waar ik heen moet, overal staan fietsen en brommers, er is geen geleidelijn te bekennen en bushaltes zijn onvindbaar voor mij. Eenmaal in het NS station kan ik met behulp van de daar wel aanwezige geleidelijnen de weg naar het perron vinden”.

 

Nadat de wethouder geblinddoekt op het perron aankwam, mocht de blinddoek af en ging hij in een rolstoel verder. Spontaan met de trein naar Zwolle is onmogelijk, waarom niet? Mensen in een rolstoel moeten van te voren assistentie aanvragen. Gelukkig is er een lift aanwezig, waardoor de wethouder in de rolstoel naar beneden kan. Maar wat als er storing is met de lift? Station Lelystad heeft sinds de uitbreiding van het station geen hellingbaan meer.

 

Beneden aangekomen ging het op weg naar de stadsbus. Voor 2015 is er beloofd dat 50% van alle bushaltes in de gemeente Lelystad voor gehandicapten toegankelijk worden gemaakt. Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om uit de wijk een bushalte te bereiken in een rolstoel. Wanneer men de bus in wil, is een speciale rijplaat benodigd. Elke stadbus in Lelystad heeft zo’n inrijdplaat. Vervoerder Arriva heeft er bij de aanschaf van de nieuwe bussen voor gekozen om te werken met hand te bedienen rijplaten. In de praktijk kan iemand in een rolstoel achteraf gezien, niet zelfstandig de rijplaat uittrekken en mogen buschauffeurs niet van hun werkplek vandaan komen om te helpen. Margriet Doorenspleet deed dan ook een oproep aan de wethouder om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer zo toegankelijk wordt gemaakt, zodat mensen met een beperking zelfstandig kunnen reizen. Het GOL heeft er vertrouwen in dat ook deze middag weer heeft bijgedragen aan een verdere bewustwording bij het gemeente bestuur over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het openbaar vervoer in Lelystad. Er is al veel bereikt, maar het kan en moet nog beter.